הזמנת תקליטורים מאובונטו ישראל

שלום חברים,

ראשית אני מתנצל בפני כל הקוראים החביבים שהתעניינו לשלומי והופתעו שלא עדכנתי זמן רב.

זה זמן מה שאני עומל על טופס הזמנת תקליטורים כחלק אינטגרלי מהאתר של אובונטו ישראל, במקום שישלחו לי מכתב בדוא”ל בכל פעם. אחרי חצי שנה שמיזם שליחת התקליטורים באוויר הגעתי למסקנה שאילו היה טופס באתר, כמות ההזמנות הייתה גבוהה פי כמה וכמה, ולו מפאת בעיית הביישנות (ולמה אנשים מתביישים לשלוח לי מייל? ולמה הספאמרים לא?).

כך או כך, לא היה לי יותר מדי זמן לעדכן על זה בזמן הבנייה, לכן אסכם כאן את השאלות והתשובות שעומדות מאחורי הטופס, ומהלך הבנייה עצמו.

למה כן?
התפקיד העיקרי של אובונטו ישראל, לפני הכל, הוא להפיץ את אובונטו (ואם אפשר את התכנה החופשית כולה) בישראל, לכל האוכלוסיות, השפות, הגוונים, גדולי הכיס וקטני הכיס כאחד. רעיון שליחת התקליטורים מאפשר לנו לגשת אל כל האוכלוסיות הללו תוך גישת “רק תזמין”, שמזמינה אנשים רבים אל חיקנו בחודשים האחרונים. הטופס יתן אפשרות לקבל תקליטור גם לאלו שמתקשים יותר להתנסח, גם לאלו שחוששים לשלוח מכתב לאדם שאינם מכירים וכו’, תוך מתן אפשרות מצידנו לפקח על העניינים ולתת הרשאת צפייה לאנשים חדשים בעתיד, בכך אני מתכנן שלושה צעדים קדימה, ומוודא שקודם־כל לא אמשיך לקבל מכתבים עוד חמש שנים של “עדיין יש דיסקים?” גם אחרי שאגמור את הקדנציה שלי פעמיים. דבר שני שנפתר בכך הוא שמקבל הדיסק לא יודע מי המטפל בשליחת הדיסקים ונותן לנו המחלקים סוג של חסינות מפני קרציות, ויש כאלו. דבר שלישי הוא היכולת לעקוב אחרי הזמנת התקליטורים ולנתח את הנתונים בהמשך, כמו גם לתת למשתמש אפשרות לדעת מה מצב ההזמנה ומתי התקליטור נשלח (וגם לנו כמובן, אם נצטרך לדעת).

למה לא?
כמובן שלכל שושנה יש קוצים, ועלו בעיות לוגיות בטופס. הבעיה העיקרית היא, שלצערי כל שליחה עולה לנו כסף. למעשה כל שליחה עולה לנו נכון להיום 2.2 ₪, כאשר אני מכליל את מחיר המעטפה ומחיר הבוּל.
שליחת התקליטורים בחינם הנו עיקרון חשוב שאני אישית לא מתכוון לוותר עליו. מעבר לכך, גם אילו הייתי רוצה לוותר עליו ולשלוח תקליטורים בתשלום, היה מדובר בלוגיסטיקה כזו שאני לא מעוניין ליצור לעצמי כרגע.
הבעיה הנוצרת מהטופס, היא “חוסר האישיות”, כלומר שמרגע שהכל “אוטומטי” (לפחות מבחינת המזמין), הוא רואה את העניין באופן פחות אישי ופחות מייחס חשיבות לכל עניין התרומה. כלומר שמעתה יש סיכוי גדול (שכבר התחיל להוכיח את עצמו) שנקבל כמות גדולה בהרבה של הזמנות, ולעומת זאת לא נקבל תרומות בחזרה כמעט כלל.

אז מה עושים?
קודם־כל, דבר ראשון שעשיתי זה ליצור עמוד שיוצג לאחר כל ההזמנה, המסבירה את חשיבות התרומות למזמין ומדגישה כמה פשוט לתרום. לצערי אני מניח שמעט מאוד אנשים אכן יקראו את העמוד הנ”ל, ולכן עשיתי שלאחר ההזמנה, המזמין מקבל מכתב דומה עם פנייה אישית אליו לדוא”ל (גם כאישור לכך שההזמנה אכן התקבלה).

אך לדעתי הנושא לא יפתור את העניין, לפחות לא לאורך זמן רב, ולכן ניסיתי לחשוב על דרכים נוספות להשיג תרומות.
מהניסיון שלי, הדוכנים שלנו באירועים השונים מספקים מקור רציני מאוד לתרומות (וזו הזדמנות מצוינת להודות לנדב ויניק שבלעדיו הדוכנים שלנו לא היה נראים אותו הדבר) והכנסה מדהימה לקהילה במינימום הוצאות, כמובן תוך יצירת פרסום לאובונטו, כלומר רווח כפול (!!).

הבעיה היא שמבירורים שעשינו לא מצאנו הרבה אירועים גדולים בעתיד הקרוב. אנחנו מחפשים אירועים, לווא דווקא שקשורים במחשבים, ובעיקר אירועים שאינם קשורים ללינוקס או תוכנה חופשית שהם קהל יעד שכבר מכיר את אובונטו. אם מישהו שמע על אירוע כזה שעתיד להתרחש בקרוב, אנא שתפו אותנו!! תודה 🙂

קצת על הפאן הטכני
כמובן שהטופס היה צריך להיבנות בדרופל, כדי להיות חלק אינטגרלי מהאתר. ישבתי לא מעט זמן כדי למצוא מודול טוב לשליחת טפסים עם התמנשקות לדוא”ל. בסופו של דבר, אחרי שעברתי על כל האפשרויות, החלטתי “להביא אותה בהפוכה” וליצור טופס הזמנה שהוא למעשה טופס יצירת תוכן. כלומר שבכל פעם שאדם מזמין תקליטור הוא למעשה יוצר תוכן “הזמנת תקליטור”. כך אנחנו יכולים מאוחר יותר ליצור סטטיסטיקות לפי הנתונים השונים, לסדר את ההזמנות בטבלות עם Views וכו’.
את השדות השונים בטופס יצרתי באמצעות CCK, ואת כל עניין שליחת המיילים ביצעתי באמצעות Rules, שהוא למעשה אולי המודול הכי יעיל שנתקלתי בו עד כה בדרופל 🙂

הבעיה העיקרית שבה נתקלתי היא שלא הצלחתי להוסיף תוכן לטופס עצמו שהוא רק טקסט, עם הסברים וכד’ אך מצאתי את העניין לא קריטי במיוחד וניתן להבלגה.

כמובן שאם למישהו יש הצעות לשיפור והערות, אני כולי אוזן (או כל חוש שמיעה אחר) ואני תמיד שמח לקבל חוות דעת.

את טופס הזמנת התקליטורים המדובר לעיל תוכלו למצוא כאן. את עמוד התרומות בחסות עמותת המקור תוכלו למצוא כאן.

לסבר את האוזן: הטופס באוויר כבר שלושה ימים וקיבלנו דרכו כבר 11 הזמנות, בינן גם הזמנה מחנות מחשבים! למען ההשוואה, עד כה קיבלנו 10 הזמנות בטווח זמן שבין שבוע לחודש ימים (לא שזה מעט, אבל יחי ההבדל!).

להזכירכם (!): ביום חמישי הקרוב תערך פגישה בצ’אט אובונטו ישראל בשעה 19:00. אתם מוזמנים לקחת חלק!

דור 🙂

4 thoughts on “הזמנת תקליטורים מאובונטו ישראל

  1. אני לא מכיר את דרופל טוב אבל קשה לי להאמין שאין מודול פשוט ליצירת טופס.
    לוורדפרס יש כמה תוספים פשוטים וקלים לשימוש.

  2. תשנה את הכותרת מ”יצירת הזמנת תקליטור” ל”הזמנת תקליטור”. המילה יצירת מיותרת.
    במקום כתובת דואר, שאנשים עלולים לבלבל אותה עם כתובת אימייל, צריך לכתוב “כתובת למשלוח”.
    כשבוחרים “מדבקות בלבד” השדה “אני רוצה שתצרפו לי מדבקות אובונטו ללפטופ שלי! (בבקשה)” צריך להיות מוסתר. הגיוני יותר ככה.
    עוד עצה, לדעתי כדאי שתכתבו שכדי להקל עליכם כלכלית, מומלץ למי שיש לו חיבור אינטרנט מהיר להוריד את אובונטו בעצמו.

    וחוץ מזה, כל הכבוד!

  3. אתה צודק בקשר לכותרת ואני כבר עובד על זה.

    תודה על הטיפים! 🙂

  4. זה נראה לי רעיון חכם מאוד, וזה באמת יחסוך המון זמן ותגובות מיותרות.
    מה גם שככה האנשים מרגישים יותר בטוחים בהזמנה, שהם לא סתם שולחים את הכתובת שלהם באימייל למישהו שהם לא באמת מכירים, אלא לאתר מסודר (למרות שאין באמת הבדל, אבל זה עושה הבדל לאנשים בהרגשה).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *