Midori – הדפדפן הבא!

שלום לכולם,

אני לא יודע מי מכם עוקב או זוכר, אבל בזמנו אי שם הצגתי דפדפן בשם Midori.
הרעיון של הדפדפן הוא מאוד פשוט: כמה שיותר קל, כמה שיותר עומד בתקנים, כמה שיותר מהיר. אני חייב לציין שללא צל של ספק הדפדפן עומד בכל שלושת הקריטריונים הללו בכבוד רב!

אני חושב שהדפדפן עבר שלב בחייו ועתה לא רק שהוא יציב פי כמה מהפעם הקודמת שכתבתי עליו, הוא גם מכיל תוספים (AdBlock Plus?) והתחושה הכללית היא דפדפן הרבה יותר מוכן לשימוש, למרות שפה ושם יש לו תקלות…

אם לא ציינתי את זה כבר: הדפדפן הזה מהיר. כמה מהיר? מאוד מהיר. כ”כ מהיר שכשפתחתי אותו לראשונה הרגשתי משב רוח של “וואו כמה שזה מהיר!!!”. ובגלל שבדר”כ התחושות שלי נכונות, רציתי לאמת את זה עם קצת בדיקות.

אז קודם־כל הרצתי את SunSpider כדי לבדוק, הנה התוצאות.
לא כ”כ ברור מזה כמה זה טוב.. אז השוותי את הנתונים עם פיירפוקס (3). התוצאה?  מידורי פי 2.57 יותר מהירה.
הרצתי את אותה הבדיקה גם על כרומיום (5). התוצאות לא מפתיעות האמת. מידורי פי 1.15 יותר מהירה. זה גם אומר משהו על פיירפוקס אם תשאלו אותי.

ניסיתי גם להריץ את PeaceKeeper, אך באופן די מפתיע הוא נעצר במידורי בשלב החיפוש (שלב 3). פיירפוקס וכרומיום שניהם עברו את המבחנים, פיירפוקס עם 431 נק’ וכרומיום עם 1336.
כמובן שאחרי הבדיקה אצתי רצתי ליידע את המפתחים ונקווה שבגרסה הבאה זה כבר יעבור חלק.

בדיקה שלישית שעשיתי הייתה Acid. שלושת הדפדפנים עברו את Acid1 ו־Acid2 עם תוצאה זהה. ב־Acid3 קרה דבר מעניין:
מידורי סיים את המבחן ברגעון (פעם הייתה קופצת הודעה עם הזמן, למישהו יש מושג לאן זה נעלם?), לכרומיום לקח מעט יותר זמן, אבל סיים גם מאוד מהר, שניהם עם 100/100. לפיירפוקס לקח פי כמה וכמה זמן לסיים עם 93/100.

קצת על האפשרויות:
ישנן לא מעט אפשרויות במידורי, למרות שלעומת המבחר העצום של כרומיום ופיירפוקס זה לא נראה כ”כ הרבה, אותי זה מספק כרגע.
הדפדפן מגיע עם אפשרות מובנית לבטל טעינת תמונות, סקריפטים, שליטה על אבטחת HTML, עבודה מול עוגיות (כולל מחיקה אוטומטית תוך זמן מוקצב), החלפת זהות (שהדפדפן יוצג ככרום, פיירפוקס, אייפון, IE וכד’), גלישה פרטית, בדיקת איות ועוד…
כמו־כן הדפדפן מגיע עם תכונות חיפוש שמוכרות לנו הן מכרומיום והן מפיירפוקס. כבררת־מחדל יש לדפדפן תיבת חיפוש בצד, אך ניתן להסיר אותה. בין אפשרויות החיפוש ניתן בקלות מפתיעה לתת קיצורים לחיפושים וכך להשתמש בשורת הכתובת לחיפוש מהיר. למי שלא הבין, דוגמה: g ddorda יחפש בגוגל את המילה ddorda. עם־זאת, ניתן לבחור מבין החיפושים שיצרתם את החיפוש שישמש לכתובת במידה והיא לא כתובה באופן תקין, כלומר שאם אני פשוט אכתוב ddorda הוא יחפש את זה בגוגל אצלי.

אפשרות נחמדה נוספת היא התוספים. אמנם אין יותר מדי תוספים, אך  אני מוצא תשובות לכל הדברים שאני צריך.
אחד התוספים היעילים יותר הוא חוסם הפרסומות, שמשתמש ברשימות הפילטרים של AdBlock Plus. אני אישית ממש שמחתי לראות דבר כזה, בהתחשב שהדפדפן עדיין לא הגיע לגרסה הראשונה זה ממש מרשים!
תוסף נוסף שהתנסיתי בו ובהחלט אהבתי, הוא קורא ה־RSS ו־Atom, שהדבר היחיד שחסר לי בו הוא סימון נקרא/לא נקרא.
גם נראה שהדפדפן יודע לקרוא סקריפטים של GreaseMonkey, אבל לא יצא לי להתנסות 🙂

אז מה החולשות?
כמובן שמידורי עדיין בשלבי פיתוח ולכן יש לו גם בעיות. הבעיה העיקרית שהייתה פעם, היא קריסות, אך בגרסה האחרונה של מידורי לא נתקלתי ולו בקריסה אחת. כך או כך הדפדפן לא היה קורס מאתרים, אלא ממשחקים עם הגדרות. בינתיים לא נתקלתי בזה, אך יש חשש.

בעיה שנייה היא  שיש אתרים שהדפדפן מתחיל לזחול ולהתקע כשנכנסים אליהם. עוד לא מצאתי את הגורם לכך, אך אני יכול לספר שזה קורה לי בדפי הניהול של אתרי הדרופל שאני בונה ובאתר OMG!Ubuntu!‎. חוץ מזה עוד לא נתקלתי בבעיה הזו בשום מקום, אבל שוב, יש חשש.

בקיצור ולעניין, אמנם Midori עדיין בשלבי פיתוח ועוד לא שחררו את הגרסה הראשונה אפילו, אך הדפדפן כבר במצב שמיש ומכיל תכונות של דפדפן מתקדם. אם אתם מחפשים דפדפן חדש ואתם בקטע של בדיקות,  שווה לנסות 🙂

אני כרגע משתמש ב־Midori לגלישה ובפיירפוקס לפיתוח. את כרומיות התקנתי במיוחד עבור הבדיקות.

שימו־ב: מידורי במאגרים של אובונטו לא מעודכנת! מומלץ להתקין מה־PPA!

דור 🙂

17 thoughts on “Midori – הדפדפן הבא!

  1. אדיר!
    אני הולך לנסות אותו שוב :). (ונזכרתי בדיוק שאני תרמתי בצורה כזו או אחרת לתרגום שלו לעברית בזמנו. לא יודע כמה מהתרומה שלי עדיין רלוונטית)

  2. דרך אגב,
    עם פיירפוקס 4, התוצאה של SunSpider הייתה 805.4
    כאשר על אותו מחשב התוצאה של מידורי היא 1022
    ואם אני לא טועה, במקרה של הבדיקה הזו, נמוך יותר טוב יותר

  3. יפה יפה, עד שפיירפוקס 4 תצא לעולם, נראה איפה מידורי תעמוד.

    אגב, אתה צודק בקשר לבדיקה, נמוך יותר = טוב יותר.

  4. אני משתמש בפיירפוקס 4 כבר תקופה… הוא באמת מהיר יותר אבל יש לו את החסרונות שלו.

    דור, יש מצב לסנכרון סימניות והסטוריה עם פיירפוקס (תוסף כמו lastpass יכול לעזור מאוד)?

  5. היי, אחלה סיקור, אבל, אני רוצה להתייחס עקרונית למשפט הבא:
    “הרעיון של הדפדפן הוא מאוד פשוט: כמה שיותר קל, כמה שיותר עומד בתקנים, כמה שיותר מהיר. אני חייב לציין שללא צל של ספק הדפדפן עומד בכל שלושת הקריטריונים הללו בכבוד רב!”

    היום זה לא סוד שרב איומי האינטרנט “עברו למגרש הבייתי” – הגולשים, אפשר פחות ופחות לראות מתקפות על שרתי אינטרנט ויותר ויותר מתקפות בסיגנון “Drive-by” של הפנייה של הגולש לעמוד שמכיל קוד המנצל חולשה בדפדפן של הגולש, הורדה והרצה של קוד זדוני, והדבקתו באיזה חולירע. זה נחמד מאוד שהדפדפן הזה מהיר חבל על הזמן (נתון שבהחלט בעל משקל כאשר בוחרים דפדפן) אבל קצת מוזר לי שלא התייחסת (כמעט) לנושא האבטחה של הדפדפן הזה.

    אני לא מכיר אותו, כך שאני לא יודע מה המצב שלו, אבל מוזר לי לראות שאבטחה היא לא קריטריון מבחינתך.

    ושוב, תודה על הסיקור! 🙂

  6. @cP: אפשר לבטל תמיכה בסקריפטים קליל. כרגע אין תוסף שמודיע על JS חשוד, בכל זאת הדפדפן עוד בתחילת דרכו – אתה מוזמן לבנות תוסף כזה 🙂
    אם אתה מחפש משהו בסגנון NoScript (http://noscript.net/) אז לא, עוד אין דבר כזה.
    כמו־כן הדפדפן משתמש במנוע הגלישה WebKit שבשימוש גם ע”י Chrome ו־Safari שנחשב למנוע בטוח יחסית.

    מצטער שאני דואג למחשב שלי פחות, אני לא רגיל לפחד, בתור משתמש לינוקס 🙂

  7. WebKit בהחלט נחשב מנוע בטוח, ואני פחות מדבר על JS חשודים, אלה יותר על פגיעויות בפענוח, בהרבה מקרים מוצאים חולשות דווקא במנועים שאחראים על הדברים הויז’ואלים וניהול אובייקטים ופחות על “Business logic”. כמובן שביטול JS הוא פתרון אפשרי, אבל לא בכל המקרים הוא עוזר ובהרבה מקרים כבר עדיף לגלוש בעזרת NetCat/נעל.

    גם אני משתמש לינוקס, אומנם בגלל העבודה אני נאלץ להשתמש יותר ויותר במערכת ההפעלה של מיקרוסופט, אבל אני לא אוהב את הקטע הזה של “אין צורך לפחד – אני על לינוקס”, כי זה שלא תוקפים אותך לא אומר שאתה מוגן. ועדיף להקדים תרופה למכה. לפחות לדעתי. 🙂

  8. אני לא מכיר אותך, או את הידע שלך, כך שאני אפרט- במידה ואני מפרט מדי, אל תפגע, זה לא נובע מזלזול בידע שלך:
    כאשר אנחנו מבקשים להציג תוכן אינטרנטי מסויים, לדוגמה עמוד הבית של הבלוג שלך, הדפדפן שלי שולח לשרת שלך בקשת HTTP Request עם מאפיינים מסומיים, לדוגמא- סוג הדפדפן שלי, איזה עמוד אני מעוניין לצפות, מה פרטי ה-SESSION שלי וכו’, לפי הנתונים האלה השרת שלך יודע להפעיל את רכיבי הצד שרת שלו בכדי לפענח את העמוד שביקשתי, במידה ומדובר בקובץ PHP השרת יפענח את העמוד בהתאם, הפעולה הזאת לא מעניינת אותנו כרגע, הרעיון הוא שלאחר הפענוח, נשלח אלינו HTTP Response אותו אני מקבלים, בו נכלל כל המידע שאמור להתפענח בצד הלקוח, נתונים כמו קודי HTML ו-JS. בדפדפן יש רכיבים שתפקידם לקבל את הקוד הנ”ל, לפענח אותו ולפעול בהתאם.

    כשאני אומר “פגיעויות בפעולת הפענוח” – אני מתכוון שלפעמים חוקרי אבטחה מוצאים חולשות בדרכי הפעולה של אותם רכיבים, במקרים מסויימים ניתן לכתוב קוד שיגרום לאותם רכיבים לכל מני כשלים שיאפשרו לאותו תוקף להריץ קוד זדוני (אני לא מדבר על קוד JS זדוני, אלה על פקודות של ממש ברמת מערכת ההפעלה)/הורדה והרצה של קבצים לעמדת הקצה וכו’.

  9. @cP: אני לא יודע, אני מאמין שהדפדפן לא מספיק נפוץ כדי שישבו עליו כמה “חוקרי אבטחה”.
    אם יש לך את הידע הדרוש אתה מוזמן לקרוא את הקוד, הוא זמין לכל באתר של המיזם, או להפיץ אותו בקרב אנשים שידעו לבדוק אותו.

    דור.

  10. משום מה דווקא את הבלוג שכותב עליו הדפדפן לא מוכן להריץ..
    נראה דפדפן טוב.. כדאי לתת לו קצת זמן להתפתח

  11. @DSO: אתה מתכוון שאתה לא מצליח להכנס לבלוג שלי דרך Midori? זה ממש מוזר!

  12. בדקתי אותו הוא ממש מצויין ומרגיש נח ובעיקר מהיר כמה בעיות שיש לו עדיין
    1. אי אפשר להגדיר לו שלאתר מסויים הוא כן ירשה חלונות קופצים
    2. גימייל נפתח עם חלון ענקי שהחלק של המייל עצמו נמצא בקצה השני וצריך לגלול עד הסוף כדי לקבל את ממשק המייל

  13. שדרגתי בעצתך ועכשיו מידורי קורס לי ועושה צרות ואי אפשר להשתמש בו וגם אי אפשר לשנמך את הגרסה.

    מה עושים?

  14. @a:
    הנה השגיאה

    The following packages have unmet dependencies:
    midori: PreDepends: dpkg (>= 1.15.7.2) but 1.15.5.6ubuntu4.1 is to be installed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *